Rozmaite przedsiębiorstwa i firmy przyjmują różnorodne czynniki jeśli chodzi o ocenę swoich pracowników. Kryteria te często się opierają bardziej na wzajemnych relacjach, niż na faktycznej weryfikacji umiejętności kogoś. Z kolei w innych są stosowane różnego rodzaju narzędzia, których celem jest zmierzenie szczegółowo wszystkich aspektów wiążących się z pracą danej osoby.
W chwili obecnej rosnącą popularnością cieszą się różnego rodzaju narzędzia do oceniania kompetencji pracowniczych. Wykorzystuje się je na przykład przy zatrudnianiu nowych pracowników, żeby sprawdzić czy przydadzą się w firmie, lecz także przy ocenach okresowych swoich pracowników. Do takiej oceny przede wszystkim będzie się brało umiejętności oraz wiedzę, lecz w połączeniu z zachowaniem oraz zaangażowaniem.
Pośród dużej liczby metod, które są dostępne w szczególności będzie się wyróżniać Assessment/Development Center, uznawana obecnie za najlepszą pod tymi względami. Statystyki pokazują, że jej skuteczność może nawet sięgać 76%, jest to poziom, do którego pozostałe metody nawet się nie zbliżają. Rzecz jasna trzeba ją w dobry sposób wykorzystać, gdyż jedynie w takim przypadku całość będzie efektywna.
Międzynarodowi specjaliści opracowali jakiś czas temu szczegółowe wskazówki, które dotyczą realizacji całego procesu. Zwracają przy tym uwagę na parę ważnych kwestii, które należy brać pod uwagę przy przeprowadzaniu ocen, a zaniedbanie których może doprowadzić do niepoprawnych wyników.
Po pierwsze bardzo ważną rolę odgrywa tu właściwa analiza stanowiska pracy. Przeprowadzona ona powinna być w taki sposób, aby pozwolić na określenie kompetencji oraz wskaźników efektywności. Stanowi to bardzo ważny punkt, ponieważ od tego zależeć będą kolejne zadania, które zostaną wręczone pracownikowi.
Ważne będzie również stosowanie zróżnicowanych metod, przy pomocy których można na różnych płaszczyznach badać i oceniać zakres kompetencji. Przeprowadzana analiza powinna zawierać przynajmniej jeden rodzaj symulacji wiążący się ze wskaźnikami efektywności jeżeli będzie chodzić o określone stanowisko pracy. Pośród stosowanych najczęściej wymienia się prezentacje, odgrywanie roli, koszyk zadań i grupowe dyskusje.